onsdag 2 maj 2012

En dag på arbetet

God dag! Vi måste berätta om en intressant diskussion som kom upp på arbetet idag. Vi stod bredvid en kvinna som var från Sverige som hade bott här större delen av sitt liv och vi kom in på vilka faktorer det var som gjorde att det var just England som hade börjat få fabriker och människor som flyttade till städerna. Här nedanför får ni läsa hela vår konversation.
-Är ni nya här? var det första svensken frågade.
-Ja, vi började förra veckan, vi kommer från landsbygden.
-Jasså, jag är från Sverige.
-Jaha, vad trevligt. Men vad gör du här i England?
- Jag har bott här ganska länge nu, men tidigare bodde jag på landsbygden så jag har ganska nyss flyttat in till staden. 
- Jasså, det är samma för oss, det är imponerande att vi har kunnat lösgöra oss från jordbruket.
- Ja, verkligen... Men du har ju bott i Sverige, är det likadant där som här? 
- Det var ju längesen, men det är inte direkt samma, de lever inte i städer som här, och de finns inte fabriker heller på samma sätt. 
- Vad tror du det är som gör att vi har lyckats eller är påväg med fabriker och arbetare i städerna?
- Alltså... För det första beror det ju på att jordbruket har gått så bra de senaste åren, vore det inte för växelbruket så skulle vi fortfarande arbeta där, det är ju tack vare växelbrukat vi har en stor arbetskraft som innebär att vi har många arbetare här.
- Ja, det har du ju faktist rätt i, men beror det inte på några fler saker?
- Jo, självklart gör det ju det, ni har ju några saker som jag tror är grundläggande för att lyckas som land.
- Vad menar du då?
- Som pengar, för att ha tillgång till vissa saker som man inte har annars, som vissa naturresurser man inte har, i och för sig så har vi mycket naturresurser i detta landet vilket jag också tror är viktigt. Men även utbildning är viktigt, det är ju viktigt att man kan läsa och skriva när man ska arbeta, så man kan följa instruktioner.
- Det låter klokt, men tror du inte vår teknik, som till exempel ångmaskinen har gjort det enklare för vårt land att utvecklas? Jag menar det gör ju att vi inte behöver vara så beroende av att vattenhjul och sjöar, utan man kan ha maskinerna där det passar.
- Jo absolut, det tror jag.
- Men du som kommer från Sverige, är det några stora skillnader jämfört med England?
- Jo, det är ju några skillnader, men någonting som finns där som inte finns här, är en sak man kallar skrå-väsendet, vet ni vad det är?
- Nej.
- Det betyder att man har bestämt hur många sko-makare man ska ha till exempel, vad de ska kosta och hur många skor man ska göra, och så finns det alla möjliga olika "skrå:n" och det har vi inte här.
- Men det spelar väl ingen roll eller?
- Jo, det gör att det blir en fri konkurens mellan företag till exempel.
- Ja, det har du ju rätt i, vad var det mer då?
- Jag vet inte om det var något mer, vaccinet har ju nyss uppkommit som gör att en större mängd överlever från sjukdomar, och det är ju också viktigt för att vi ska få fler arbetare. Men jag kommer inte på något just nu, men vi kommer ju träffas här ofta nu så vi får väl prata mer om detta någon mer dag om det är något vi missat.
- Ja precis, det var trevligt att träffa dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar