fredag 4 maj 2012

Flygande skytteln och spinning Jenny.

God dag!
   Nu är vi hemma från arbetet på textilfabriken. Idag fick jag Mary prova på  både den flygande skytteln och spinning Jenny. Det var väldigt fascinerande för mig som är teknik intresserad, jag har aldrig sett en liknande maskin. En av förmännen på fabriken upptäckte mitt intresse för maskinerna så har förklarade lite för mig hur de uppkom och fungerar.
   Den flygande Skytten uppfanns 1733, och den gjorde vävningarna gick mycket snabbare. Det arbetet som 2-4 män gjorde förut kunde en man göra nu med flygande skytten. Men när arbetet gick fortare så var man ju nu också tvungen att producerat mer garn, så 1738 kom den första mekaniska spinnapparaten.
   Spinning Jenny kom år 1764 och är en av de mest berömda uppfinningarna i textilindustins historia. Spinning Jenny ersatte 4-8 handspinnare. Vilket är helt otroligt tänk vad mycket man kunde få gjort?! Nu finns det nästan 20 000 exemplar av spinning Jenny. Men dess trådar var inte tillräckligt fina för att kunna helt ersätta handspinnarna.
   Ja tänk vad mycket folkfick göra förr...Tur att tekniken finns nu!

Med vänliga hälsningar Mary


Här är en spinning Jenny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar