tisdag 8 maj 2012

Hemlig stämplat möte

I de disiga gatorna i Storstaden ser man inte mycket. Dimman kom in för ett par dagar sen men den lär inte lätta på trycket på ett par dagar. Men det var inte det jag ville berätta, utan när jag gick hem från jobbet hörde jag någon prata om hur våra chefer behandlade oss fel och att det inte var rätt männen fick mer betalt än kvinnorna. Jag började gå lite mer mot den enskilda gränden som dem stod i och den tätta dimman gjorde mig nästan osynlig. Jag kunde uppfatta 6 olika röster. De flesta rösterna kom från kvinnor men man kunde då och då höra en mans röst göra sig hörd bland alla kvinnorna. Dem fortsatte att prata utan att direkt lägga märket till mig. Tills plötsligt min himla förskylning gjorde att jag gav av mig ett par rejäla nysningar.
- vem där? Hörde jag dem ropa. Sedan kände jag hur en hand greppa tag om min arm.
- Vem är du? Vad gör du här?
- jag heter Mary och jag gick förbi och hörde er prata och jag kände bara att jag håller med er helt och hållet med er. Vi är inte bara beroende av fabriks ägarna utan dem är också beroende av oss.
De tittade först väldigt skeptiskt på mig innan de gav mig menande nickningar. - Ja vi kommer inte bli mer än 20 om vi fortsätter så här... Jag hörde några prata om att medel åldern på arbetarna är ca 17 år!! Sa en av kvinnorna.
-17 år?! Det är ju helt sanslöst!!! Man hinner ju knappt hitta en trolovad på den tiden... Sa jag chockat.
- Nej, men om man kollar på alla som skadar sig eller dör i fabrikerna så är det en stor mängd. Det finns nästan inte någon som inte skadar sig innan de slutar i fabrikerna, sa mannen.
-Alla jobbar ju för länge söndagen blir ju bara en dag då man måste sova... Jag är helt slut efter två dagars arbete i fabriken. 16 timmar per dag är för mycket vi måste minska arbets tiden. Sa en av kvinnorna som stog i bakgrunden.
- men något som vi verkligen behöver fixa är att männen och kvinnorna får samma lön och att alla får rätt att rösta på hur landet ska styras!
- Och att vi måste höja lönen för arbetet som utförs för hur ska man kunna försörja sina föräldrar på landsbygden utan pengar så att det räcker till bacon?
- Vi får ställa ägarna mot vägen!!
Det upproriska talen gör mig helt uppspelt.
- vi måste sära på oss så inte polisen inte hittar oss... Men vi syns nästa vecka i Eriks gränden. Vill du hänga på Mary?
- Gärna vi syns.
Det kommer bli intressant att vi får se vad vi kommer prata om nästa vecka vi hörs bloggen.

Med vänliga hälsningar Mary, Caty & Cate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar